Woda pełni w naszej diecie niezwykle istotną rolę. Jednak w diecie osób starszych odpowiedni poziom nawodnienia organizmu jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu. Dlaczego? Otóż od tego, ile wody dziennie wypije senior, zależeć będzie nie tylko jego dobre samopoczucie, ale i w znacznej mierze stan zdrowia. Niestety wraz z wiekiem odczuwamy mniejsze pragnienie i po prostu o nawadnianiu organizmu zapominamy. Poniżej wyjaśniamy, jak ważna jest woda w diecie oraz wskazujemy, ile wody potrzebują seniorzy każdego dnia, aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie.

Nawodnienie organizmu seniora – dlaczego jest tak ważne?

Fakt, iż woda ma kluczowe znaczenie dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, potwierdza sama budowa i skład naszego ciała – 70% masy ciała dorosłego człowieka stanowi właśnie woda. W przypadku osób starszych jest to od 50 do 60%. Każdy niedobór może przynieść więc naprawdę poważne, negatywne konsekwencje.

Woda w ludzkim organizmie odpowiedzialna jest za właściwy przebieg podstawowych procesów życiowych. Prawidłowe trawienie, skuteczne usuwanie toksyn, czy też sprawny transport środków chemicznych nie miałyby szans na realizację bez udziału wody. Dodatkowo woda stanowi barierę ochronną dla gałek ocznych, mózgu, a także kręgosłupa. Narażając się na jej niedobór, narażamy jednocześnie nasz organizm na funkcjonowanie w bardzo niekorzystnych warunkach, a w konsekwencji na złe samopoczucie, a nawet choroby wynikające z odwodnienia.

Odwodnienie organizmu – sygnały

Co powinno nas zaniepokoić? Jakie będą podstawowe sygnały świadczące o odwodnieniu osoby starszej? Są to m.in.:

  • przyspieszony oddech,
  • suche, spierzchnięte usta,
  • biegunka, wzdęcia, gazy,
  • zapadnięte oczy,
  • suchość w gardle,
  • zawroty i bóle głowy, trudności w poruszaniu się,
  • nudności,
  • gorączka,
  • zaburzenia widzenia.

Stały niedobór wody w organizmie osób starszych może doprowadzić do trwałego uszkodzenia nerek, zaburzeń rytmu serca, wydalania moczu, a nawet raka pęcherza. Aby uniknąć tych nieprzyjemnych, a w skrajnych sytuacjach niebezpiecznych dla zdrowia objawów, należy bezwzględnie zadbać o odpowiednią ilość wody w codziennej diecie seniora.

Ile litrów wody dziennie należy pić?

Ile wody potrzebują seniorzy? Dorosły człowiek powinien wypijać od 1,5 do 2 litrów płynów dziennie. Wiele zależy jednak od prowadzonego trybu życia, poziomu aktywności fizycznej oraz stanu zdrowia. Czasem ilość wody w diecie musi zostać nieco zwiększona, np. ze względu na przyjmowane leki, czy też obecność kawy w codziennym menu.

Najlepszym rozwiązaniem dla prawidłowego nawadniania organizmu będzie oczywiście woda. Zawarte w niej składniki mineralne doskonale wpływają zarówno na samopoczucie, jak i ogólny stan zdrowia, i tak:

  • magnez – reguluje ciśnienie krwi, poprawia pamięć i nastrój, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mięśni oraz układu nerwowego, redukuje zmęczenie,
  • potas – poprawia pracę serca,
  • wapń – wzmacnia kości i przeciwdziała osteoporozie.

Inne sposoby na nawodnienie organizmu

Woda jest niezwykle ważna w diecie osób starszych. Jak się jednak okazuje, sprzymierzeńców w prawidłowym nawadnianiu mamy zdecydowanie więcej. Poza wodą warto sięgać na co dzień także po inne produkty, które dobrze radzą sobie z nawadnianiem organizmu. Będą to m.in.:

  • produkty mleczne, głównie kefiry, jogurty, maślanki, mleko. Produkty te dodatkowo zaopatrują organizm w wapń, witaminy A, D, B2 i B12 oraz cynk, magnez i potas;
  • inne niż woda napoje, w tym herbatki owocowe i ziołowe oraz naturalne soki;
  • owoce, zwłaszcza te, które zawierają w sobie dużo wody, np. arbuz, melon, cytrusy – sięgając po owoce, zyskujemy efekt nie tylko nawodnienia, ale i orzeźwienia oraz dostarczenia organizmowi cennych witamin;
  • warzywa – tutaj warto sięgać głównie po te z większą zawartością wody, czyli takie, jak ogórki, pomidory, czy papryka.