O zaletach aktywności fizycznej i jej dobroczynnym wpływie na zdrowie seniora pisaliśmy już wielokrotnie, m.in. w artykule Aktywność fizyczna na emeryturze. Dzisiaj zatem do sportu nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Każda forma ruchu to przecież realna szansa, aby obniżyć ciśnienie krwi, poprawić funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów i zapalenia stawów, przeciwdziałać osteoporozie, „podkręcić” metabolizm i zadbać o zdrowy, mocny sen.

Co więcej, regularna dawka aktywności fizycznej ma szansę nieco spowolnić proces starzenia się organizmu. Dlatego dzisiaj kolejny zestaw propozycji aktywności fizycznych dla seniora. Zapraszamy do lektury i… do ćwiczeń!

Aktywność fizyczna dla seniora – co wybrać?

Możliwości w zakresie wyboru formy aktywności fizycznej, która będzie najlepiej odpowiadała naszym indywidualnym preferencjom oraz ewentualnym ograniczeniom, np. zdrowotnym, czy też związanym z miejscem zamieszkania (nie wszyscy mamy dostęp do szerokiego wachlarza zajęć oferowanych przez kluby sportowe), jest obecnie naprawdę wiele. Najbardziej dostępnym rozwiązaniem będzie z pewnością bieganie, o którym pisaliśmy w artykule Bieganie dla seniora – jak zacząć biegać po 60-ce? Przygodę z bieganiem warto rozpocząć od nieco lżejszych form aktywności, np. popularnego w ostatnim czasie nordic walking (Nordic walking, czyli sport idealny dla seniorów).

Jeśli ktoś preferuje zajęcia w większej grupie z pewnością także znajdzie dla siebie coś odpowiedniego. Lokalne kluby sportowe, czy studia fitness oraz siłownie często przygotowują dla seniorów w tym zakresie atrakcyjną ofertę (Fitness 60+, czyli najlepsze zajęcia grupowe dla seniorów). Co, jednak jeśli żadne z wymienionych rozwiązań nie odpowiada nam w pełni? Oto nasze kolejne propozycje w tym zakresie.

1. Tai Chi

Tai Chi to stara chińska sztuka poruszania się – a jak wiemy Chińczycy słyną z długowieczności. Ta interesująca, oryginalna forma rekreacji ruchowej jest odpowiednia i w pełni bezpieczna dla wszystkich – niezależnie od wieku oraz stopnia sprawności fizycznej. Trening Tai Chi polega na odpowiednim poruszaniu całego ciała. Ćwiczymy w ciszy i spokoju, poprawiając kondycję, koordynację, rozciągając i wzmacniając całe ciało. Tai Chi doskonale poprawia zdolność utrzymywania równowagi, dlatego jest tak polecane starszym osobom, które mają pewne problemy w tym zakresie i zdarza im się przewrócić. Jak dowodzą badania, ta chińska forma aktywności fizycznej poprawia stan osób z chorobą Parkinsona oraz cierpiących na choroby stawów.

2. Qigong

Qigong to kolejna propozycja wprost z dalekich Chin, wywodząca się już ze starożytności. To, najprościej definiując, ćwiczenia na… długowieczność! Qigong stanowi połączenie medytacji i ćwiczeń ruchowych, które nie wymagają jednak wysokiej sprawności fizycznej i są bezpieczne dla osób w każdym wieku. Regularny trening pozwala poprawić koordynacje ruchową i równowagę. Płynne, spokojne ruchu doskonale wzmacniają ciało i dotleniają organizm.

Jak trenować Tai Chi oraz Qigong? Te nieco egzotyczne, jednak mające zdecydowanie pozytywny wpływ na zdrowie i kondycję seniora formy aktywności ruchowej, proponują obecnie różne kluby i studia sportowe. Wygodnym rozwiązaniem będzie także samodzielny trening w domu. Tutaj wystarczy odnaleźć filmik treningowy w Internecie np. na kanale Youtube.

3. Hula Hop

Jak się okazuje hula-hop to nie tylko zabawa dla dziewczynek. To także sprawdzona i skuteczna forma aktywności fizycznej idealna dla osób w każdym wieku (i nie tylko dla kobiet – z powodzeniem mogą ćwiczyć także panowie). W tym przypadku sprzęt jest niedrogi i łatwo się w niego zaopatrzyć. Trening można wykonywać o dowolnej porze, zarówno w domu, jak i parku, czy też ogrodzie lub na działce. Do wspólnych ćwiczeń warto zaprosić wnuki – będzie jeszcze więcej wspólnej zabawy!

4. Taniec

Jeśli lubimy tańczyć, nic nie stoi na przeszkodzie, aby robić to częściej – z ogromną korzyścią dla naszego zdrowia, kondycji fizycznej i ogólnego samopoczucia. Poza zajęciami w klubach tańca polecamy taniec w domu. Tutaj z pomocą przyjdą nam filmy, zarówno te fabularne (filmy z Bollywood są pełne tanecznej muzyki i wyjątkowych układów tanecznych), jak i treningowe, czy instruktażowe zamieszczane w Internecie. Salsa, tango, a może hip-hop? Z łatwością wybierzemy coś, co będzie odpowiadało naszym preferencjom.

5. Narty biegowe

Narty biegowe to co prawda forma aktywności dostępna jedynie zimą, ale warto o niej pamiętać. Ta forma ruchu na świeżym, mroźnym powietrzu pozwala spalić sporą ilość kalorii, przyspiesza metabolizm i wpływa pozytywnie na naszą kondycję. Narty biegowe pozwalają nam wykonywać tzw. ćwiczenia aerobowe, które doskonale dotleniają organizm i znakomicie wpływają na zdrowie naszego układu sercowo-naczyniowego.